Konsol Nesilleri Tarihi
Konsol Nesilleri Tarihi
9.Nesil oyun konsollarının arifesinde olduğumuz şu günlerde
sizlere 1.nesilden 3.nesilin sonuna gelerek, 60’ların sonunda başlayan, yarım
asırlık tarihin 90’lı yıllara kadar olan kısmını anlatacağım.
1.Nesil
Magnavox Odyssey (1972)
Bu macerayı başlatan Ralp Henry BAER adında bir mühendisti.
İlk olarak 1968 yılında The Brown Box (Kahverengi Kutu) adlı konsolu icat eden
BAER, bu konsol geliştirilerek 1972 yılında Magnavox Odyssey adıyla satışa sunuyor.330.000
satan konsolda AI bulunmadığı için oyunlar iki kişilik oynanıyordu. İlk nesil
konsolların tamamında olduğu gibi oyunlar konsola yüklü şekilde gelmekte ve
konsolun yanında gelen kağıtlar ekrana yapıştırılıp üzerinde numaralar yazan
kartlar takılarak oyun değiştirilmekteydi. Boru gibi kabloları, rahatsız
kontrolcüsü, tek kişilik oyun, ses ve renk olmamasıyla günümüze kıyasla aşırı
basit bir konsoldur.
Atari Home Pong (1975)
Atari firması, oyun salonlarında fazlasıyla tutan Pong’u
evlere getirme düşüncesiyle Home Pong konsolunu piyasaya sürdü. Ralp Henry
BAER’e tenis oyunundan dolayı dava açan Atari böylece ilk konsol savaşlarını
başlattı. Magnavox davası yüzünden Video Pinball konsolu da bir sene rötarla
çıkıyor. Davayı kazanmasına ve oyun salonlarındaki başarısına rağmen
Magnavox’ın gerisinde kaldı. (Magnavox’la hemen hemen aynı özellikleri
taşımaktadır.)
Coleco Telstar (1976)
Bu cihaz aslında klon bir konsoldur ama hem Magnavox hem de
Atariden fazla satmıştır. (Yaklaşık 1 milyon adet satıldı.)
Nintendo Color Tv (1977)
İlerde oyun dünyasına damga vuracak olan Nintendo, o
sıralarda oyun kartları yapıyordu. Konsol üretme işine girme kararı alarak
Color Tv konsolunu çıkartarak bir devin hikayesi başlatırlar. Özellikleri diğer
konsollarla benzer olan konsol 1.neslin en çok satan konsolu olmuştur. (3
milyon adet satıldı.)
Bu nesilde Ralp’in yaptığı çalma olayını tasvip etmesem de
yakaladığı başarı ve bunu ilk yapan kişi olmasından dolayı zekasını takdir
ettiğim bir kimsedir. Atari de benzer esinlenme olaylarını yapmışsa da Magnavox’tan
öne çıkan bir yanı yoktu, bu da onların gerisinde kalmasına sebep oldu. Magnavox
Nintendo’dan az satmış gözükse bile Japonya pazarını hesaba katmazsak bu nesle
damga vurmuş isim diyebiliriz.
2.Nesil
Fairchild Channel F (1976)
2.nesil oyun konsollarının başlangıcı olarak kabul edilir. Mikro
işlemciler sayesinde tek kişilik oyunlar bu nesilde ortaya çıkmıştır, ayrıca
oyunların ayrı depolanması gibi yeniliklerle oyun geliştiricilerinin
oluşmasında katkısı olmuştur.
Atari 2600 (1977)
Bu nesilde Atari günahlar tanrısıdır, 30 milyon satmasına
rağmen video oyun krizine neden olmuş, az kalsın tüm sektörü çökme noktasına
getirmiştir. Bunun başlıca sebepleri piyasaya çıkan bir sürü klon konsol ve bir
sürü kalitesiz oyundur. İlk oyun geliştirici firma da bu nesilde Atari’den
ayrılan bir ekip tarafından kurulan Activision’dır.
Odyssey2 (1978) ve
Intelevision (1979)
Muadillerinden pek bir farkları olmasa da piyasaya güçlü bir
giriş yapmışlardır lakin yeni gelen, oyun geliştiricilerinin kalitesiz oyunları
yüzünden onlarda video oyun krizinden payını alan konsollardır.
Atari bir önceki nesilde geride kalsa da bu sefer tüm
yenilikleri büyüklüğü sayesinde daha efektif kullanmaya çalıştı ve bir sürü
oyunla destekledi lakin kalite standardı tutturamaması onların çöküşüne sebep
oldu.
Video Oyun Krizi (1983)
Krizin başlıca sebepleri çok sayıda çıkan konsol, pek tutmayan
el konsolları, klon konsollar, kalitesiz bir sürü sayıda oyunun olmasıdır.
Başlıca sebeplerini saydığımız krizin patlak verdiği nokta E.T.’nin oyun
uyarlamasının piyasa sürülmesidir, oyun Atari firmasının acele ettirmesi
yüzünden tamamlanmamış halde piyasaya sürülür. Çıkışıyla 4 milyona yakın satan
oyun birkaç haftanın ardından %75’e yakını iade edilmiştir. Rivayetlere göre
Atari bu iade edilen oyunları çölde derin bir kuyuya gömüştür. Sektörü krizden
kurtarıp günümüze gelmesini sağlayan kahramansa Nintendo’nun geliştirip
yayınladığı Super Mario oyunu ve Nintendo kalite damgasıdır. (Super Mario
3.Nesilde NES konsoluna çıkmıştır.)
3.Nesil
Bu nesilde günümüze kadar taşınan bir sürü yenilik oldu
bazıları şunlardır: Gamepadlerin kullanılması, 8 bit sprite grafiklere
geçilmesi, çözünürlüğün 320x200’e çıkması,256 renk paleti, aynı anda 32 renk
göstermesi, 5 kanallı 8 bit mono ses. Bu kadar yeniliğin yanında günümüze kadar
uzanan birçok oyun serisi piyasaya çıktı, onlardan bazıları: Final Fantasy,
Mario, The Legend Of Zelda, Metroid, Mega Man, Metal Gear, Sonic gibi oyunlar.
Bu oyunların da çöküşten kurtulup günümüzde dünyanın en büyük sektörlerinden
biri haline gelmesi konusunda katkısı olmuştur.
Nintendo Entertainment System NES (1983)
Nostaljik oyun konsolu dediğimizde akla ilk gelen cihazdır.
Türkiye’de Atari diye satılan dünyada “NES” ve “Famicom” adıyla bilinen oyun
konsolu 70 milyon adet satmıştır. Günümüzde hala 8 bit sanat dizaynına sahip
oyunların çıkmasından belli olacaktır ki sektörde çok büyük etkiler
bırakmıştır. Peki krizden kurtardı dediğimiz Nintendo bunu nasıl başardı. İlk
olarak oyun geliştiricilerine yılda en fazla iki oyun çıkartma sınırı koydu.
İkinci olarak Nintendo kalite kontrol damgasıyla nerdeyse her çeşit üründe
kendi kalite kontrolünü yapmaya başladı ve insanların güvenini tekrar sağladı.
Üçüncü olarak ileride efsane olacak olan, Super Mario’yu çıkardı ve piyasayı alt üst etti. Kuzey
Amerika ve Asya pazarını ele geçirdi.
SG -1000 (1983) ve 3.Sega Master System (1985)
Konsol piyasasına girmek isteyen Sega 1983 yılında ilk
modeli SG-1000 ile piyasaya girdi. 2 sene sonra Sega Master System 1985
piyasaya agresif bir giriş yaptı. Özellikle bir sonraki nesil agresifliğini
reklamlarla devam ettiren Sega, Sonic oyunuyla Mario’nun yarattığı etkinin
küçük çaplısını yaratarak Avrupa ve Güney Amerika pazarını ele geçirdi.
Günümüzde Playstation ve Xbox arasında sürmekte olan rekabetin bir benzerini
Nintendo’yla üç nesil boyunca yaşadı. Master System 17 milyon adet sattı.
Atari 7800 (1986)
Bir önceki nesilde yaşadığı çöküş sebebiyle müşterilerin
güvenini kaybetmiş olan Atari, bu konsolla birlikte başarısızlığa uğradı.
Sadece 2 milyon adet satabildi.
Commodore 64 Game System (1990)
Commodore 64’le efsaneleşen bilgisayarlardaki başarıyı
konsollara taşıyamayarak başarısız bir konsol olmuştur.
Eğer konsol tarihini
çağlara ayıracak olsaydık, bu üç nesil için ilk çağ diyebilirdik. Sektörü
hayata döndürmesiyle olsun, yaptığı yeniliklerle olsun, adeta bir çağ kapatıp
bir çağ açtı. Bu nesilde çıkan oyunların günümüzde devam eden seriler olması,
bu dönemde ortaya çıkan birçok şemanın çok az farklılıkla günümüze gelmesi
benzeri birçok durum bu neslin devrim niteliğinde olduğunu gösteriyor.
Yorumlar
Yorum Gönder